1  Soveltamisala 

Näitä Tampereen Energia Oy:n (jäljempänä ”Toimittaja”) yleisiä sopimusehtoja (jäljempänä ”Yleiset Sopimusehdot”) sovelletaan Toimittajan ja Asiakkaan (yhdessä jäljempänä ”Osapuolet”) välillä solmittuun SmartNRG Lämmönjakokeskus-palvelun palvelusopimukseen (”Sopimus”).  

Näissä Yleisissä Sopimusehdoissa käytetyt käsitteet on määritelty osin myös Sopimuksessa tai sen muissa liitteissä. 

2  Asiakkaan yleiset velvollisuudet 

Asiakas vastaa siitä, että se toimittaa Toimittajalle ilman aiheetonta viivästystä kiinteistöjen pohjapiirrokset ja kaikki muut Toimittajan pyytämät tiedot, joita Toimittaja tarvitsee Palvelun tarjoamiseksi ja Laitteiden toimittamiseksi sekä asentamiseksi näiden Sopimusehtojen ja Sopimuksen mukaisesti. Asiakas vastaa toimittamiensa tietojen oikeellisuudesta ja ajan tasalla olemisesta. Asiakkaan tulee varmistaa Toimittajalle esteetön pääsy Kiinteistölle Laitteiden asentamiseksi sovitussa aikataulussa. 

Asiakas on vastuussa Palveluun ja Laitteiden asentamiseen liittyvästä tarvittavasta tiedottamisesta sen Kiinteistön käyttäjille, asukkaille ja muille asianosaisille. 

Asiakas on velvollinen hankkimaan tarvittavat luvat asukkailta Kiinteistössä, esimerkiksi Kiinteistössä sijaitsevissa asunnoissa, tehtäville asennustöille. Asiakkaan velvollisuutena on hankkia myös Kiinteistönomistajan lupa Palvelulle ja mahdollisille asennus- ja/tai rakennustöille ennen niiden aloittamista, mikäli Asiakas ei ole Kiinteistön omistaja.  

Asiakas vastaa Kiinteistön teknisten ja rakenteellisten ominaisuuksien osalta aina siitä, että Kiinteistö soveltuu Laitteiden ja muiden mahdollisten Palvelun vaatimien laitteistojen asennuspaikaksi. Mikäli asentaminen edellyttäisi muita muutos-, lisä- ja rakennustöitä, kuten esimerkiksi uusien laitteiden, kaapelien tai ohjelmistojen asentamista, eivät ne kuulu Palvelujen piiriin, vaan näiden töiden toteuttaminen on Asiakkaan vastuulla. Asiakas ymmärtää, että Palvelun suorittamista ei voida aloittaa, ennen kuin em. Asiakkaan vastuulla olevat asiat on toteutettu.   

Asiakas vastaa Sopimuksen voimassaoloajan siitä, että Kiinteistö on sellaisessa kunnossa, että Toimittaja voi tarjota Palveluita Sopimuksen mukaisesti. Selvyyden vuoksi todetaan, että Asiakas vastaa kaikista Kiinteistön kuluista ja ylläpidosta. 

Asiakas on velvollinen viipymättä korjaamaan kaikki Kiinteistössä tai siellä olevassa laitteistossa (jotka eivät ole osa Palveluja) ilmenevät viat, jotka aiheuttavat ylimääräistä työtä Palvelujen tuottamisessa tai estävät Palvelun tuottamisen kokonaan ja Asiakas on velvollinen korvaamaan Toimittajalle tästä mahdollisesti aiheutuneet kustannukset.  Asiakas on velvollinen lisäksi varmistamaan, mikäli Palvelun tuottaminen sitä edellyttää, että Toimittajalla on vapaa ja esteetön pääsy Kiinteistölle sekä tarvittavat kulkuluvat Palvelun toteuttamiseksi.  

Asiakkaan tulee ilmoittaa viipymättä Toimittajalle kaikista Toimittajan vastuulla olevista vioista ja puutteista. 

Selvyyden vuoksi todetaan, että mikäli Palvelun suorittaminen estyy Asiakkaasta johtuvasta syystä, Toimittajalla on kuitenkin oikeus veloittaa Palvelusta Sopimuksen mukaisesti. 

Asiakas vastaa Laitteille Asiakkaan, asukkaan tai kolmansien osapuolten aiheuttamista vahingoista sekä ilkivallan tai muun ulkoisen tekijän aiheuttamista vauriosta tai varkaudesta. 

3  Ohjelmisto 

Osana Palvelua Toimittaja tarjoaa Asiakkaan käyttöön tekoälypohjaisen lämmitysjärjestelmien ja mahdollisten muiden taloteknisten laitteiden säätö- ja optimointityökalun, nk. SmartNRG Lämmönohjaus -ohjelmisto (”Ohjelmisto”).  

Toimittaja antaa Asiakkaalle rajoitetun käyttöoikeuden Ohjelmistoon Palvelusopimuksen voimassaoloajaksi. Selvyyden vuoksi, käyttöoikeus päättyy heti Sopimuksen päättyessä. Asiakkaalla on oikeus käyttää Ohjelmistoa vain Palvelua varten eikä Asiakas saa siirtää käyttöoikeutta edelleen. 

Ellei erikseen toisin sovita, käyttöoikeus toteutetaan antamalla Asiakkaalle yhdet pääkäyttäjäoikeudet. Asiakkaan tulee ilmoittaa Toimittajalle se henkilö, jolle pääkäyttäjäoikeudet myönnetään. Ellei muuta erikseen sovita, pääkäyttäjän tulee olla aina Asiakkaan henkilöstön edustaja, ei esimerkiksi Asiakkaan alihankkija. Pääkäyttäjätunnus voidaan siirtää Asiakkaan sisällä veloituksetta toiselle henkilölle Asiakkaan ilmoituksen perusteella.    Kaikki käyttäjätunnukset ovat henkilökohtaisia ja Asiakas vastaa siitä, ettei käyttäjä luovuta tunnustaan kenellekään toiselle. 

Asiakas vastaa siitä, että käyttäjät säilyttävät tunnuksensa huolellisesti ja että Ohjelmistoa käytetään ainoastaan tämän Palvelusopimuksen mukaisesti. Mikäli Asiakas saa tietää tai epäilee, että käyttäjälle myönnetyt tunnukset ovat luvattomasti toisen henkilön käytössä, tulee Asiakkaan ilmoittaa asiasta Toimittajalle viipymättä. 

Asiakas vastaa kaikesta käyttäjätunnuksilla tapahtuneesta Ohjelmiston ja Palvelun käytöstä. 

Toimittajalla on oikeus estää Asiakkaan käyttäjätunnuksen tai käyttäjätunnuksien käyttö välittömästi, mikäli Asiakas vaarantaa toiminnallaan Palvelun tai Ohjelmiston tietoturvan tai rikkoo lainsäädäntöä taikka viranomaismääräyksiä. Toimittajalla on oikeus näissä tapauksissa myös purkaa Sopimus välittömästi. 

4  Alihankkijat 

Toimittajalla on oikeus käyttää Sopimuksessa mainittujen velvoitteidensa täyttämiseen tytäryhtiöitään tai muita alihankkijoita. Toimittaja vastaa alihankkijoidensa toiminnasta kuten omastaan. 

5  Immateriaalioikeudet  

5.1  Asiakkaan aineisto 

Asiakkaan aineiston omistusoikeus ja immateriaalioikeudet kuuluvat Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle. 

Asiakas myöntää Toimittajalle ja Toimittajan alihankkijoille oikeuden käyttää ja hyödyntää Asiakkaan aineistoa Sopimuksen mukaisten tehtävien toteuttamisessa ja Palvelun ja Ohjelmiston kehittämisessä. Sopimuksen mukaisiin tehtäviin kuuluu muun muassa Asiakkaan aineiston ja muiden tietojen hyödyntäminen algoritmien kehittämisessä, koneoppimisessa ja niihin perustuvassa lämmityksensäädön optimointimenetelmässä. Asiakas myöntää Toimittajalle myös oikeuden käyttää, kehittää, julkaista ja muutoin hyödyntää Asiakkaan aineistoa ja siihen pohjautuvia aineistoja ja materiaalia, kunhan käytössä ja hyödyntämisessä ei paljasteta Asiakkaan nimeä eikä esitetty tieto ole muutoin yhdistettävissä Asiakkaaseen. Toimittajalla on myös oikeus käyttää ja hyödyntää Asiakkaan aineistosta ja muista tiedoista laadittuja tilastotietoja, joista ei selviä Asiakkaaseen yhdistettävissä olevia yksityiskohtia.  

Toimittajalla on oikeus käyttää veloituksetta Asiakkaan antamaa palautetta ja ideoita (”Palaute”). Toimittajalla on oikeus rajoittamattomasti kehittää, luovuttaa ja muilla tavoin käyttää ja hyödyntää palautetta Palvelun ja Ohjelmiston kehittämisessä ja muutoinkin. Asiakkaalla ei ole velvollisuutta antaa Palautetta. 

Asiakas vastaa Asiakkaan aineistosta ja siitä, ettei Asiakkaan aineisto loukkaa kolmannen osapuolen oikeuksia tai kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä. 

5.2  Toimittajan immateriaalioikeudet 

Immateriaalioikeudet Laitteisiin, Palveluun, Ohjelmistoon ja Toimittajan aineistoon sekä niihin tehtyihin muutoksiin kuuluvat Toimittajalle tai kolmannelle osapuolelle. 

Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle ei luovuteta mitään immateriaalioikeuksia Laitteisiin, Palveluun, Toimittajan aineistoon eikä Ohjelmistoon, pois lukien em. Ohjelmiston rajattu käyttöoikeus. 

Toimittaja vastaa siitä, ettei Ohjelmiston käyttö sopimuksenmukaisesti loukkaa Suomessa voimassa olevia patentteja tai muita immateriaalioikeuksia, kuten tekijänoikeutta. Toimittaja on velvollinen puolustamaan kustannuksellaan Asiakasta tätä vastaan nostetuissa kanteissa, joissa väitetään, että Palvelu loukkaa kolmannen osapuolen edellä tarkoitettuja oikeuksia edellyttäen, että Asiakas välittömästi ilmoittaa kirjallisesti Toimittajalle vaateista ja antaa Toimittajan käyttää vastaajan puhevaltaa sekä antaa Toimittajalle kaikki kohtuudella saatavissa olevat tarpeelliset tiedot, avun ja valtuutukset. Toimittaja vastaa oikeudenkäynnissä kolmannelle osapuolelle maksettavaksi tuomittujen korvausten maksamisesta, mikäli Asiakas on menetellyt edellä kuvatun mukaisesti. 

Mikäli Toimittaja perustellusti katsoo, että Ohjelmiston käyttö loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeutta, Toimittajalla on oikeus hankkia Asiakkaalle oikeus jatkaa Ohjelmiston käyttöä, tai muuttaa Palvelun sisältöä siten, että oikeudenloukkaus lakkaa. Mikäli kumpikaan edellä mainituista vaihtoehdoista ei ole mahdollista Toimittajalle kohtuullisin ehdoin, Asiakkaan on lopetettava Ohjelmiston käyttö ja Toimittaja saa irtisanoa Sopimuksen Ohjelmiston osalta tai kokonaan.  

Toimittaja ei kuitenkaan vastaa immateriaalioikeuden loukkauksesta, joka perustuu sellaisen yhtiön vaateeseen, jolla on määräysvalta Asiakkaaseen tai johon Asiakkaalla on määräysvalta siten kuin määräysvalta kirjanpitolaissa määritellään; tai joka johtuu kokonaan tai osaksi Asiakkaan Ohjelmistoon tekemästä muutoksesta tai Asiakkaan antamien ohjeiden noudattamisesta; tai joka johtuu Ohjelmiston käyttämisestä yhdessä muun kuin Toimittajan toimittaman tuotteen kanssa. 

Toimittajan vastuu immateriaalioikeuksien loukkauksista rajoittuu tässä kohdassa sovittuun. 

6  Hinnat ja maksuehdot 

6.1  Palvelun hinnoittelu 

Palvelun hinnoittelu on Sopimuksen liitteen 8 mukainen. 

6.2  Maksuerät ja maksuehto 

Sopimuksen liitteessä 8 on sovittu hinta Palvelun kertamaksuille. Tällaisista kertamaksullisista toimenpiteistä Osapuolet sopivat kirjallisesti erikseen ja ne laskutetaan yhdessä tai useammassa erässä toteutuksen mukaan. Jatkuvien palvelumaksujen laskutus tapahtuu varsinaisen kaukolämpösopimuksen laskutuksen yhteydessä. Mikäli Asiakkaalla ei ole voimassa olevaa kaukolämpösopimusta Toimittajan kanssa, jatkuvien palvelumaksujen laskutus tapahtuu kuukausittain. 

Maksuehto on 14 päivää laskun päiväyksestä. Viivästyskorko on kulloinkin voimassa olevan korkolain mukainen (7 %). 

Toimittajalla on oikeus keskeyttää Palvelun toimittaminen, mikäli Asiakas on jättänyt maksamatta erääntyneen selvän ja riidattoman laskun ja viivästys on jatkunut maksukehotuksesta huolimatta yli neljätoista (14) vuorokautta. 

7  Toimitus 

Toimittaja toimittaa ja asentaa Laitteet Sopimuksessa sovittuun kohteeseen. Palvelu alkaa, kun Laitteet on toimitettu ja asennettu. Asennus hyväksytään yhdessä kaukolämpöverkon omistavan yhtiön kanssa. Mikäli Toimittaja joutuu siirtämään toimitusta ja Palvelun aloitusajankohtaa Asiakkaasta johtuvasta syystä, Toimittajalla on oikeus laskuttaa Palvelu sovitun aloitusajankohdan mukaisesti ja pidentää toimitusaikaa. Lisäksi Toimittajalla on oikeus korvaukseen aiheutuneesta vahingosta, kuten aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista. 

8  Tietosuoja ja tietoturva 

Palvelun tuottamisen yhteydessä Toimittaja käsittelee Asiakkaan henkilötietoja Asiakkaan puolesta ja lukuun, siltä osin kuin Palveluihin kuuluu huoneistokohtaisen olosuhdetiedon kerääminen. Toimittaja toimii tässä tilanteessa tietosuojalainsäädännössä tarkoitettuna henkilötietojen käsittelijänä ja Asiakas rekisterinpitäjänä. 

Toimittajan Asiakkaan puolesta käsittelijänä suorittaman käsittelyn ehdoista on sovittu Sopimuksen liitteessä 4. Selvyyden vuoksi todetaan, että Asiakas vastaa siitä, että sillä on tässä kohdassa tarkoitetulle käsittelylle tietosuojalainsäädännön mukaiset perusteet (esimerkiksi rekisteröityjen suostumus). 

Muilta osin Osapuolet toimivat kumpikin itsenäisinä rekisterinpitäjinä. Kumpikin Osapuoli sitoutuu noudattamaan kaikessa toiminnassaan soveltuvaa tietosuojalainsäädäntöä, mukaan lukien EU:n yleinen tietosuoja-asetus 2016/679. 

Tietoturvan tekninen toteutus on kuvattu liitteessä 5.

9  Omistusoikeus 

Toimittaja omistaa Laitteet.  

10  Sopimuksen siirto 

Toimittajalla on oikeus siirtää Sopimus kolmannelle osapuolelle ilmoitettuaan kirjallisesti siirrosta Asiakkaalle viimeistään neljä (4) viikkoa ennen siirtoa.  

Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää Sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman Toimittajan kirjallista etukäteissuostumusta. Mikäli kysymys on kiinteistökaupasta tai siirrosta yrityskaupan tai muun vastaavan järjestelyn yhteydessä, ulkoistamiseen liittyen tai konsernin sisäisesti, Toimittajalla ei ole oikeutta evätä suostumusta muuta kuin perustellusta syystä. Siirto edellyttää aina siirronsaajan sitoutumisen Sopimuksen ehtoihin. 

Tätä Sopimusta ei voi siirtää toiseen kaukolämmön käyttöpaikkaan. 

11  Salassapito 

Osapuolet sitoutuvat pitämään luottamuksellisina tämän Sopimuksen sekä toistensa aineistot ja muut mahdolliset toisiltaan saamat tiedot, jotka on merkitty luottamukselliseksi tai jotka on sellaisiksi ymmärrettävä sekä olemaan käyttämättä niitä muihin kuin Sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.  

Kumpikin Osapuoli sitoutuu käsittelemään ja säilyttämään luottamuksellisia tietoja huolellisesti niin etteivät tällaiset tiedot muunnu, tuhoudu, katoa tai joudu oikeudettomasti sivullisen haltuun.  

Osapuoli sitoutuu välittömästi Sopimuksen päätyttyä lopettamaan saamiensa luottamuksellisten tietojen käyttämisen ja palauttamaan ne tai, sikäli kun tämä ei ole mahdollista tai tarpeen, tuhoamaan kaikki luottamukselliset tiedot.  

Salassapitovelvollisuuden estämättä Toimittaja voi kuitenkin luovuttaa Palvelun toteuttamisen kannalta tarpeellisia luottamuksellisia tietoja käyttämilleen alihankkijoille sekä luovuttaa ja muutenkin käsitellä sopimuksiin, Palvelun käyttöön ja asiakassuhteen hoitamiseen liittyviä Asiakasta koskevia tietoja sisäisesti. Myös Asiakas voi luovuttaa Palvelun käyttämisen kannalta tarpeellisia tietoja käyttämilleen alihankkijoille. 

Osapuolet vastaavat siitä, että niiden käyttämät alihankkijat sitoutuvat vastaaviin salassapitovelvoitteisiin kuin mitä tässä on mainittu. 

12  Ylivoimainen este 

Kumpikaan Osapuoli ei vastaa viivästyksistä tai vahingoista, jotka johtuvat hänen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä, jota hänen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seurauksia hän ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää. Edellä mainitun kaltaisia esteitä ovat mm. tulipalo, epidemia, sota, kapina, pakko-otto, mellakka, takavarikko, lakko, sulku, boikotti ja muu työtaistelu, myös silloin kun Osapuoli on itse sen kohteena tai siihen osallisena. Palvelun käyttökatkos tai häiriö, joka johtuu teleoperaattorin, sähköverkon ylläpitäjän tai muun Toimittajan vaikutuspiirin ulkopuolella olevan kolmannen osapuolen toiminnan keskeytyksistä tai häiriöistä katsotaan ylivoimaiseksi esteeksi. Osapuolen alihankkijaa kohdannut ylivoimainen este katsotaan myös vapauttamisperusteeksi, mikäli alihankintaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia tai oleellista ajanhukkaa hankkia muualta.

Osapuolen on viipymättä ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä toiselle Osapuolelle, samoin kuin esteen lakkaamisesta. 

13  Sopimuksen purkaminen 

Osapuolella on oikeus purkaa Sopimus välittömästi ilmoittamalla tästä toiselle Osapuolelle kirjallisesti, mikäli toinen Osapuoli rikkoo olennaisesti Sopimuksen ehtoja eikä 30 päivän kuluessa kirjallisesta huomautuksesta ole korjannut sopimusrikkomustaan. Muun muassa kaukolämmön liittymissopimuksen tai kaukolämmön toimitussopimuksen päättyminen Asiakkaasta johtuvasta syystä on Asiakkaan olennainen sopimusrikkomus. 

Toimittajalla on lisäksi oikeus purkaa Sopimus ja poistaa Asiakkaan käyttäjätunnus välittömästi, mikäli Asiakas vaarantaa toiminnallaan Palvelun tai järjestelmän tietoturvan tai rikkoo Ohjelmiston käyttöön liittyvää voimassa olevaa lainsäädäntöä. Sopimuksen purkaminen ei vapauta Asiakasta maksamattomien laskujen maksamisesta. 

Toimittajan purkaessa Sopimuksen Asiakkaasta johtuvasta syystä, on Asiakkaalla velvollisuus maksaa irtisanomiskorvaus, joka on määritelty sopimuksen liitteessä 8 sekä veloittaa Laitteiden purusta johtuneet toteutuneet purkukustannukset tapauskohtaisesti. Toimittajalla on myös oikeus velkoa Asiakkaan sopimusrikkomuksesta aiheutuvat kulut Asiakkaalta. Toimittajalla on tuolloin lisäksi oikeus estää tai rajoittaa Laitteiden käyttö siihen saakka, kunnes irtisanomiskorvaus ja kulut on saatu perittyä Asiakkaalta taikka halutessaan poistaa Laitteet Kiinteistöltä. Tällöin Toimittaja ei ole vastuussa mahdollisista Kiinteistölle kohdistuvista vahingoista. 

Asiakkaan katseluoikeus Ohjelmistoon päättyy Sopimuksen päättyessä. Sopimuksen päättymisen jälkeen Asiakas voi edelleen hyödyntää omistamaansa Laitteistoa parhaaksi katsomallaan tavalla. 

Ne Sopimuksen ehdot, jotka luonteensa vuoksi jäävät voimaan Sopimuksen päättyessä, jäävät voimaan. 

14  Vastuunrajoitus 

Vaikka Palvelun tarkoitus on auttaa Kiinteistön hallinnoinnissa ja valvonnassa, Asiakas hyväksyy sen, että hän ei silti voi luottaa ainoastaan Palvelun kautta välittyvään tietoon, koska se voi sisältää käyttökatkoksia tai virheitä. Asiakas ymmärtää ja hyväksyy sen, että hänen täytyy käyttää kiinteistöjen hallinnointiin ja valvontaan myös muita menetelmiä. 

Kumpikaan Osapuoli ei vastaa mistään välillisestä tai epäsuorasta vahingosta, kuten esimerkiksi tuotannon tai liikevaihdon menetyksistä, saamatta jääneestä myynnistä tai säästöstä, menetetystä käyttöhyödystä tai vahingosta, joka johtuu siitä, että sopimus kolmannen kanssa on rauennut tai jäänyt täyttämättä oikein. 

Selvyyden vuoksi todetaan, että Osapuolet eivät ole myöskään vastuussa toisen Osapuolen kolmannelle aiheuttamasta vahingosta tai siihen liittyvistä kuluista. 

Toimittajan kumulatiivinen vastuu välittömistä vahingoista on lisäksi rajoitettu yhteensä enintään kolmen (3) kuukauden Palvelun hintaa vastaavaan määrään.  

15  Sovellettava laki ja erimielisyydet 

Tähän Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintaa koskevia säännöksiä. Tästä Sopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet ratkaistaan Pirkanmaan käräjäoikeudessa. 

SMARTNRG

SmartNRG Lämmönjakokeskus on helpoin tapa uusia teknisen käyttöiän päähän tullut kaukolämpölaitteisto

Toimitamme lämmönjakolaitteistot avaimet käteen –periaatteella. Lue lisää!