1  Tausta ja tarkoitus

Tämä dokumentti määrittelee yleiset sopimusehdot (“Sopimusehdot”), joita sovelletaan Sopimukseen. Näissä Sopimusehdoissa isolla kirjaimella kirjoitetuilla termeillä on sama merkitys kuin Sopimuksessa niille on määritelty. 

2  Asiakkaan yleiset velvollisuudet 

Asiakas vastaa siitä, että se toimittaa Toimittajalle ilman aiheetonta viivästystä kiinteistöjen pohjapiirrokset ja kaikki muut Toimittajan pyytämät tiedot, joita Toimittaja tarvitsee Palvelun tarjoamiseksi ja Laitteiden toimittamiseksi sekä asentamiseksi näiden Sopimusehtojen ja Sopimuksen mukaisesti. Asiakas vastaa toimittamiensa tietojen oikeellisuudesta ja ajan tasalla olemisesta. Asiakkaan tulee varmistaa Toimittajalle esteetön pääsy Kiinteistölle Laitteiden asentamiseksi sovitussa aikataulussa. 

Asiakas on vastuussa Palveluun ja Laitteiden asentamiseen liittyvästä tarvittavasta tiedottamisesta sen Kiinteistön käyttäjille, asukkaille ja muille asianosaisille. 

Asiakas on velvollinen hankkimaan tarvittavat luvat asukkailta Kiinteistössä, esimerkiksi Kiinteistössä sijaitsevissa asunnoissa, tehtäville asennustöille. Asiakkaan velvollisuutena on hankkia myös Kiinteistönomistajan lupa Palvelulle ja mahdollisille asennus- ja/tai rakennustöille ennen niiden aloittamista, mikäli Asiakas ei ole Kiinteistön omistaja.  

Asiakas vastaa Kiinteistön teknisten ja rakenteellisten ominaisuuksien osalta aina siitä, että Kiinteistö soveltuu Laitteiden ja muiden mahdollisten Palvelun vaatimien laitteistojen asennuspaikaksi. Mikäli asentaminen edellyttäisi muita muutos-, lisä- ja rakennustöitä, kuten esimerkiksi uusien laitteiden, kaapelien tai ohjelmistojen asentamista, eivät ne kuulu Palvelujen piiriin, vaan näiden töiden toteuttaminen on Asiakkaan vastuulla. Asiakas ymmärtää, että Palvelun suorittamista ei voida aloittaa, ennen kuin em. Asiakkaan vastuulla olevat asiat on toteutettu.   

Asiakas vastaa Sopimuksen voimassaoloajan siitä, että Kiinteistö on sellaisessa kunnossa, että Toimittaja voi tarjota Palveluita Sopimuksen mukaisesti. Selvyyden vuoksi todetaan, että Asiakas vastaa kaikista Kiinteistön kuluista ja ylläpidosta. 

Asiakas on velvollinen viipymättä korjaamaan kaikki Kiinteistössä tai siellä olevassa laitteistossa (jotka eivät ole osa Palveluja) ilmenevät viat, jotka aiheuttavat ylimääräistä työtä Palvelujen tuottamisessa tai estävät Palvelun tuottamisen kokonaan ja Asiakas on velvollinen korvaamaan Toimittajalle tästä mahdollisesti aiheutuneet kustannukset.  Asiakas on velvollinen lisäksi varmistamaan, mikäli Palvelun tuottaminen sitä edellyttää, että Toimittajalla on vapaa ja esteetön pääsy Kiinteistölle sekä tarvittavat kulkuluvat Palvelun toteuttamiseksi.  

Asiakkaan tulee ilmoittaa viipymättä Toimittajalle kaikista Toimittajan vastuulla olevista vioista ja puutteista. 

Selvyyden vuoksi todetaan, että mikäli Palvelun suorittaminen estyy Asiakkaasta johtuvasta syystä, Toimittajalla on kuitenkin oikeus veloittaa Palvelusta Sopimuksen mukaisesti. 

3  Laitteet ja Ohjelmisto 

3.1   Laitteiden ylläpito ja takuut  

Sopimuksen ollessa voimassa Toimittaja vastaa Laitteiden ylläpidosta osana Palvelua. Mikäli Laitteissa ilmenee virhe, se hajoaa tai siinä on muuten sellaisia toimintahäiriöitä, jotka estävät Palvelun toteuttamisen, on Toimittaja velvollinen saattamaan Laitteet toimintakuntoon kohtuullisessa ajassa.  Toimittaja voi oman harkintansa mukaan joko korjata Laitteen tai vaihtaa sen uuteen. Edellä sanotusta huolimatta Palveluun ei kuitenkaan sisälly korjaukset tai huollot, jotka johtuvat Asiakkaan, ko. Kiinteistön asukkaan tai muiden kolmansien tai muun ulkoisen tekijän Laitteille aiheuttamista vahingoista, vaan Asiakas vastaa näistä. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan kaikista virheistä ja toimintahäiriöistä Toimittajalle viipymättä. 

Sopimuksen ollessa voimassa Asiakkaalla ei ole oikeutta suorittaa itse eikä käyttää kolmansia osapuolia Laitteisiin liittyvissä asennus-, muutos-, ylläpito- tai huoltotoimenpiteissä ilman Toimittajan kirjallista suostumusta. Mikäli Asiakas toimii em. vastaisesti, Toimittajalla on oikeus irtisanoa Palvelu Laitteiston ylläpitovastuun osalta välittömästi.  

Mikäli Laitteiston käyttöönotossa tai käytössä syntyvät ongelmat johtuvat Asiakkaan olemassa olevan laitteiston toiminnasta, Asiakas vastaa tarvittavista lisä-, muutos- tai huoltotoimenpiteistä. Jos Laitteille tehtävät asennus-, muutos-, ylläpito- tai huoltotoimenpiteet aiheutuvat Asiakkaan tekemistä muutostöistä (esimerkiksi säätimen tai lämmönjakokeskuksen uusinta tai seinäpintojen uusinta huoneistoissa), on Toimittajalla oikeus laskuttaa näistä aiheutuvat kustannukset Asiakkaalta. Selvyyden vuoksi, Sopimuksen päättymisen jälkeen Asiakas vastaa Laitteiden ylläpidosta.  

Yleinen takuu: Toimittaja vastaa Laitteissa asennushetkellä olleista virheistä kuusi (6) kuukautta Laitteiden asennuksesta lukien (”Takuu”) riippumatta siitä, onko Palvelu voimassa vai ei. Toimittaja omalla kustannuksellaan ja valintansa mukaan joko (i) korjaa virheen, (ii) korvaa virheellisen Laitteen tai sen osan uudella tai (iii) hyvittää ko. Laitteen hinnan Asiakkaalle. Toimittajalla ei ole muuta vastuuta Laitteiden virheistä.   Takuu raukeaa, mikäli laitteet siirretään tai Asiakas itse tai kolmas osapuoli tekee Laitteisiin liittyviä asennus tai muita toimenpiteitä. Takuu ei kuitenkaan koske virheitä, (i) jotka johtuvat normaalista kulumisesta, (ii) joita ei ole ilmoitettu Toimittajalle em. takuuajan aikana, (iii) jotka johtuvat Asiakkaan tai kolmannen toiminnasta, kuten ohjeiden vastaisesta käytöstä, muokkauksista, tai (iii) muista ulkoisista syistä (esim. ilkivalta, onnettomuudet, Kiinteistön olosuhteet).

3.2  Ohjelmisto 

Osana Palvelua Toimittaja tarjoaa Asiakkaan käyttöön tekoälypohjaisen lämmitysjärjestelmien ja mahdollisten muiden taloteknisten laitteiden säätö- ja optimointityökalun, nk. SmartNRG Lämmönohjaus -ohjelmisto (”Ohjelmisto”).  

Toimittaja antaa Asiakkaalle rajoitetun käyttöoikeuden Ohjelmistoon Palvelusopimuksen voimassaoloajaksi. Selvyyden vuoksi, käyttöoikeus päättyy heti Sopimuksen päättyessä. Asiakkaalla on oikeus käyttää Ohjelmistoa vain Palvelua varten eikä Asiakas saa siirtää käyttöoikeutta edelleen. 

Ellei erikseen toisin sovita, käyttöoikeus toteutetaan antamalla Asiakkaalle yhdet pääkäyttäjäoikeudet. Asiakkaan tulee ilmoittaa Toimittajalle se henkilö, jolle pääkäyttäjäoikeudet myönnetään. Ellei muuta erikseen sovita, pääkäyttäjän tulee olla aina Asiakkaan henkilöstön edustaja, ei esimerkiksi Asiakkaan alihankkija. Pääkäyttäjätunnus voidaan siirtää Asiakkaan sisällä veloituksetta toiselle henkilölle Asiakkaan ilmoituksen perusteella.    Kaikki käyttäjätunnukset ovat henkilökohtaisia ja Asiakas vastaa siitä, ettei käyttäjä luovuta tunnustaan kenellekään toiselle. 

Asiakas vastaa siitä, että käyttäjät säilyttävät tunnuksensa huolellisesti ja että Ohjelmistoa käytetään ainoastaan tämän Palvelusopimuksen mukaisesti. Mikäli Asiakas saa tietää tai epäilee, että käyttäjälle myönnetyt tunnukset ovat luvattomasti toisen henkilön käytössä, tulee Asiakkaan ilmoittaa asiasta Toimittajalle viipymättä. 

Asiakas vastaa kaikesta käyttäjätunnuksilla tapahtuneesta Ohjelmiston ja Palvelun käytöstä. 

Toimittajalla on oikeus estää Asiakkaan käyttäjätunnuksen tai käyttäjätunnuksien käyttö välittömästi, mikäli Asiakas vaarantaa toiminnallaan Palvelun tai Ohjelmiston tietoturvan tai rikkoo lainsäädäntöä taikka viranomaismääräyksiä. Toimittajalla on oikeus näissä tapauksissa myös purkaa Sopimus välittömästi. 

4  Alihankkijat 

Toimittajalla on oikeus käyttää alihankkijoita. Toimittaja vastaa alihankkijoidensa toiminnasta kuten omastaan. 

5  Immateriaalioikeudet  

5.1  Asiakkaan aineisto 

Asiakkaan aineiston omistusoikeus ja immateriaalioikeudet kuuluvat Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle. 

Asiakas myöntää Toimittajalle ja Toimittajan alihankkijoille oikeuden käyttää ja hyödyntää Asiakkaan aineistoa Sopimuksen mukaisten tehtävien toteuttamisessa ja Palvelun ja Ohjelmiston kehittämisessä. Sopimuksen mukaisiin tehtäviin kuuluu muun muassa Asiakkaan aineiston ja muiden tietojen hyödyntäminen algoritmien kehittämisessä, koneoppimisessa ja niihin perustuvassa lämmityksensäädön optimointimenetelmässä. Asiakas myöntää Toimittajalle myös oikeuden käyttää, kehittää, julkaista ja muutoin hyödyntää Asiakkaan aineistoa ja siihen pohjautuvia aineistoja ja materiaalia, kunhan käytössä ja hyödyntämisessä ei paljasteta Asiakkaan nimeä eikä esitetty tieto ole muutoin yhdistettävissä Asiakkaaseen. Toimittajalla on myös oikeus käyttää ja hyödyntää Asiakkaan aineistosta ja muista tiedoista laadittuja tilastotietoja, joista ei selviä Asiakkaaseen yhdistettävissä olevia yksityiskohtia.  

Toimittajalla on oikeus käyttää veloituksetta Asiakkaan antamaa palautetta ja ideoita (”Palaute”). Toimittajalla on oikeus rajoittamattomasti kehittää, luovuttaa ja muilla tavoin käyttää ja hyödyntää palautetta Palvelun ja Ohjelmiston kehittämisessä ja muutoinkin. Asiakkaalla ei ole velvollisuutta antaa Palautetta. 

Asiakas vastaa Asiakkaan aineistosta ja siitä, ettei Asiakkaan aineisto loukkaa kolmannen osapuolen oikeuksia tai kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä. 

5.2  Toimittajan immateriaalioikeudet 

Immateriaalioikeudet Laitteisiin, Palveluun, Ohjelmistoon ja Toimittajan aineistoon sekä niihin tehtyihin muutoksiin kuuluvat Toimittajalle tai kolmannelle osapuolelle. 

Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle ei luovuteta mitään immateriaalioikeuksia Laitteisiin, Palveluun, Toimittajan aineistoon eikä Ohjelmistoon, pois lukien em. Ohjelmiston rajattu käyttöoikeus. 

Toimittaja vastaa siitä, ettei Ohjelmiston käyttö sopimuksenmukaisesti loukkaa Suomessa voimassa olevia patentteja tai muita immateriaalioikeuksia, kuten tekijänoikeutta. Toimittaja on velvollinen puolustamaan kustannuksellaan Asiakasta tätä vastaan nostetuissa kanteissa, joissa väitetään, että Palvelu loukkaa kolmannen osapuolen edellä tarkoitettuja oikeuksia edellyttäen, että Asiakas välittömästi ilmoittaa kirjallisesti Toimittajalle vaateista ja antaa Toimittajan käyttää vastaajan puhevaltaa sekä antaa Toimittajalle kaikki kohtuudella saatavissa olevat tarpeelliset tiedot, avun ja valtuutukset. Toimittaja vastaa oikeudenkäynnissä kolmannelle osapuolelle maksettavaksi tuomittujen korvausten maksamisesta, mikäli Asiakas on menetellyt edellä kuvatun mukaisesti. 

Mikäli Toimittaja perustellusti katsoo, että Ohjelmiston käyttö loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeutta, Toimittajalla on oikeus hankkia Asiakkaalle oikeus jatkaa Ohjelmiston käyttöä, tai muuttaa Palvelun sisältöä siten, että oikeudenloukkaus lakkaa. Mikäli kumpikaan edellä mainituista vaihtoehdoista ei ole mahdollista Toimittajalle kohtuullisin ehdoin, Asiakkaan on lopetettava Ohjelmiston käyttö ja Toimittaja saa irtisanoa Sopimuksen Ohjelmiston osalta tai kokonaan.  

Toimittaja ei kuitenkaan vastaa immateriaalioikeuden loukkauksesta, joka perustuu sellaisen yhtiön vaateeseen, jolla on määräysvalta Asiakkaaseen tai johon Asiakkaalla on määräysvalta siten kuin määräysvalta kirjanpitolaissa määritellään; tai joka johtuu kokonaan tai osaksi Asiakkaan Ohjelmistoon tekemästä muutoksesta tai Asiakkaan antamien ohjeiden noudattamisesta; tai joka johtuu Ohjelmiston käyttämisestä yhdessä muun kuin Toimittajan toimittaman tuotteen kanssa. 

Toimittajan vastuu immateriaalioikeuksien loukkauksista rajoittuu tässä kohdassa sovittuun. 

6  Tietosuoja ja tietoturva 

Palvelun tuottamisen yhteydessä Toimittaja käsittelee Asiakkaan henkilötietoja Asiakkaan puolesta ja lukuun, siltä osin kuin Palveluihin kuuluu huoneistokohtaisen olosuhdetiedon kerääminen. Toimittaja toimii tässä tilanteessa tietosuojalainsäädännössä tarkoitettuna henkilötietojen käsittelijänä ja Asiakas rekisterinpitäjänä. 

Toimittajan Asiakkaan puolesta käsittelijänä suorittaman käsittelyn ehdoista on sovittu Sopimuksen liitteessä 4. Selvyyden vuoksi todetaan, että Asiakas vastaa siitä, että sillä on tässä kohdassa tarkoitetulle käsittelylle tietosuojalainsäädännön mukaiset perusteet (esimerkiksi rekisteröityjen suostumus). 

Muilta osin Osapuolet toimivat kumpikin itsenäisinä rekisterinpitäjinä. Kumpikin Osapuoli sitoutuu noudattamaan kaikessa toiminnassaan soveltuvaa tietosuojalainsäädäntöä, mukaan lukien EU:n yleinen tietosuoja-asetus 2016/679. 

Tietoturvan tekninen toteutus on kuvattu liitteessä 5.

7  Sopimuksen siirto 

Toimittajalla on oikeus siirtää Sopimus kolmannelle osapuolelle ilmoitettuaan kirjallisesti siirrosta Asiakkaalle viimeistään neljä (4) viikkoa ennen siirtoa.  

Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää Sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman Toimittajan kirjallista etukäteissuostumusta. Siirto edellyttää aina siirronsaajan sitoutumisen Sopimuksen ehtoihin. 

Tätä Sopimusta ei voi siirtää toiseen Kiinteistöön. 

8  Salassapito  

Osapuolet sitoutuvat pitämään luottamuksellisina tämän Sopimuksen sekä toistensa aineistot ja muut mahdolliset toisiltaan saamat tiedot, jotka on merkitty luottamukselliseksi tai jotka on sellaisiksi ymmärrettävä sekä olemaan käyttämättä niitä muihin kuin Sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.  

Kumpikin Osapuoli sitoutuu käsittelemään ja säilyttämään luottamuksellisia tietoja huolellisesti niin etteivät tällaiset tiedot muunnu, tuhoudu, katoa tai joudu oikeudettomasti sivullisen haltuun.  

Osapuoli sitoutuu välittömästi Sopimuksen päätyttyä lopettamaan saamiensa luottamuksellisten tietojen käyttämisen ja palauttamaan ne tai, sikäli kun tämä ei ole mahdollista tai tarpeen, tuhoamaan kaikki luottamukselliset tiedot.  

Salassapitovelvollisuuden estämättä Toimittaja voi kuitenkin luovuttaa Palvelun toteuttamisen kannalta tarpeellisia luottamuksellisia tietoja käyttämilleen alihankkijoille sekä luovuttaa ja muutenkin käsitellä sopimuksiin, Palvelun käyttöön ja asiakassuhteen hoitamiseen liittyviä Asiakasta koskevia tietoja sisäisesti. Myös Asiakas voi luovuttaa Palvelun käyttämisen kannalta tarpeellisia tietoja käyttämilleen alihankkijoille. 

Osapuolet vastaavat siitä, että niiden käyttämät alihankkijat sitoutuvat vastaaviin salassapitovelvoitteisiin kuin mitä tässä on mainittu. 

9  Ylivoimainen este 

Kumpikaan Osapuoli ei vastaa viivästyksistä tai vahingoista, jotka johtuvat hänen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä, jota hänen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seurauksia hän ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää. Edellä mainitun kaltaisia esteitä ovat mm. tulipalo, epidemia, sota, kapina, pakko-otto, mellakka, takavarikko, lakko, sulku, boikotti ja muu työtaistelu, myös silloin kun Osapuoli on itse sen kohteena tai siihen osallisena. Palvelun käyttökatkos tai häiriö, joka johtuu teleoperaattorin, sähköverkon ylläpitäjän tai muun kolmannen osapuolen toiminnan keskeytyksistä tai häiriöistä katsotaan ylivoimaiseksi esteeksi. Osapuolen alihankkijaa kohdannut ylivoimainen este katsotaan myös vapauttamisperusteeksi, mikäli alihankintaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia tai oleellista ajanhukkaa hankkia muualta.  

Osapuolen on viipymättä ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä toiselle Osapuolelle, samoin kuin esteen lakkaamisesta. 

10  Vastuunrajoitus 

Kumpikaan Osapuoli ei vastaa mistään välillisestä tai epäsuorasta vahingosta, kuten esimerkiksi tuotannon tai liikevaihdon menetyksistä. Toimittajan vastuu on kaikissa tapauksissa rajoitettu yhteensä enintään 5.000 euroon. 

11  Sovellettava laki ja erimielisyydet  

Tähän Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintaa koskevia säännöksiä. Tästä Sopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet ratkaistaan Pirkanmaan käräjäoikeudessa. 

SMARTNRG

Helpoin tapa säästää energiaa

Automatisoi energiansäästö ja nauti paremmista olosuhteista – lue lisää!