Sähköisten palveluidemme kirjautuminen on uudistunut

Olemme uudistaneet sähköisten palveluiden kirjautumisen. Uudistuksesta johtuen palvelu pyytää sinua tunnistautumaan uudelleen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautumisen  jälkeen näet kaikki henkilötunnukseesi aiemmin yhdistetyt asiakkuudet.

Näin helppoa Sähkis-palvelun käyttöönotto on

1

Rekisteröidy

Rekisteröidy sähköisten palveluidemme aloitussivuilla pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella. Valitse haluamasi käyttäjätunnus ja salasana.

2

Katso vahvistus sähköpostistasi

Sähköpostiisi tulee vahvistuskoodi, jolla voit viimeistellä rekisteröitymisesi. Tarkista myös roskapostilaatikkosi, ettei viesti ole mennyt sinne.

3

Kirjaudu Sähkikseen

Kirjaudu palveluun käyttäjätunnuksella ja salasanalla tai pankkitunnuksilla. Onneksi olkoon! Voit alkaa käytön.

Seuraa energiankulutustasi

Sähkiksessä seuraat energiankulutustasi vuositasolta aina tuntitasolle asti. Näet tekemiesi säästötoimien vaikutuksen lähes reaaliaikaisesti ja voit vertailla eri ajankohtia keskenään. Kaukolämmöstä  näet kulutukset myös lämpötilakorjattuna eli normeerattuna. Saat halutessasi tilattua kulutusraportit automaattisesti sähköpostiisi aina kuukauden alussa.

Kaikki lasku- ja sopimustiedot yhdessä paikassa

Laskusi arkistoituvat palveluun selkeässä aikajärjestyksessä. Näet laskuistasi niiden maksun tilan ja eräpäivän. Erääntymättömälle laskulle voit tehdä eräpäivän siirron kätevästi suoraan Sähkis-palvelussa. Näet myös verkkopalvelusopimuksesi tiedot palvelusta.

Tieto sähkö- ja lämpökatkoista suoraan sähköpostiisi

Energian keskeytyksiä sattuu aniharvoin, mutta lämmön ja jäähdytyksen asiakkaat saavat näistä tiedon Sähkiksen avulla suoraan sähköpostiinsa. Saat viestit automaattisesti sen jälkeen, kun olet ensimmäisen kerran kirjautunut palveluun. Voit lisätä keskeytystiedon vastaanottajaksi kiinteistökohtaisesti myös muita vastaanottajia, kuten huoltoyhtiön tai taloyhtiön edustajat.

Hyvä, selkeä ja helppokäyttöinen palvelu. Se opastaa ja informoi käyttäjiä todella hyvin

Opin tunnistamaan paremmin kodin sähkösyöpöt ja muuttamaan kulutustottumuksiani

Asiakaspalautteita sähkis-palvelusta

Sähkön siirtoasiat löydät Sähköverkon Sähkis-palvelusta

Tampereen alueella sähkön siirtoyhtiönä toimii tytäryhtiömme Tampereen Energia Sähköverkko Oy.

Sähkön siirron tiedot löydät Sähköverkon Sähkiksestä: sähkön kulutukset, laskut, sähkökatkojen keskeytysviestinnän sekä sähkön pientuotannon tuottotiedot.

Jos olet sekä sähkön siirron että kaukolämmön asiakkaamme, pääset molempiin Sähkis-palveluihin samalla kirjautumisella. Valitse vain haluamasi palvelu sähköisten palveluidemme etusivulta.

Tuliko mieleesi kysymyksiä? Saatat löytää niihin vastauksen alta

Sähkis-palvelu: kirjautuminen ja rekisteröityminen

Kenelle Sähkis-palvelu on tarkoitettu?

Sähkis on Tampereen Energian asiakkaille suunniteltu palvelu kulutuksen seurantaan ja muuhun sähköiseen asiointiin. Pääset kirjautumaan Sähkis-palveluun sivun yläosan painikkeesta. Samalta sivulta pääset myös Tampereen Energia Sähköverkon Sähkis-palveluun.

Miten pääsen kirjautumaan sisään Tampereen Energian sähköisiin palveluihin?

Pääset kirjautumaan sähköisiin palveluihimme sivun yläosan painikkeesta.

Voit kirjautua palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tai käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Jos olet uusi käyttäjä, rekisteröidy ensin pankkitunnuksillasi. Rekisteröitymisen jälkeen saat sähköpostiisi koodin rekisteröitymisen vahvistamiseksi. Vahvistamisen jälkeen pääset kirjautumaan palveluun. Sähköpostiasetuksista johtuen viesti voi joskus ohjautua roskapostiin.

Olen unohtanut Sähkis-salasanani, miten pääsen kirjautumaan?

Pääset kirjautumaan palveluun myös pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella. Kirjautumisen jälkeen voit vaihtaa salasanan Käyttäjätilin asetuksissa.

Voit myös tilata uuden salasanan kirjautumissivulla olevasta Unohtuiko salasana? -linkistä. Saat sähköpostiisi vahvistuskoodin, jonka avulla voit vaihtaa salasanasi. Sähköpostiasetuksista johtuen viesti voi joskus ohjautua roskapostiin.

Miten saan lisättyä Sähkis-palveluun uuden asiakkuuden, kuten isännöimäni taloyhtiön?

Voit lisätä käyttäjätilillesi edustamasi yrityksen tai taloyhtiön tiedot käyttäjätilin asetuksissa. Valitse käyttäjätilin asiakkuudet ja Lisää asiakkuus. Asiakkuuden lisäämiseksi tarvitset yrityksen asiakasnumeron ja sopimustunnuksen. Löydät molemmat tiedot laskulta.

Voit myös poistaa käyttäjätiliisi liitettyjä asiakkuuksia Poista asiakas -toiminnolla.

Olen toisen henkilön edunvalvoja tai valtuutettu. Miten näen edustamani henkilön energiatiedot Sähkiksestä?

Henkilöasiakkuudet lisätään käyttäjätilillesi asiakaspalvelussamme. Lähetä pyyntö sähköpostilla yhteydenottolomakkeella. Lisää viestin liitteeksi valtakirja tai edunvalvontatodistus. Asiakaspalvelu käsittelee pyynnöt muutamassa arkipäivässä, minkä jälkeen asiakkuus tulee näkyviin käyttäjätilillesi.

Mitä eroa on asiakas- ja käyttäjätiedoilla Sähkiksessä?

Asiakkaalla tarkoitetaan henkilöä tai yritystä, jolla on sopimussuhde Tampereen Energian kanssa. Asiakkaalla on oma asiakasnumero.

Palvelun käyttäjä on henkilö, joka käyttää Sähkis-palvelua ja jolla on oikeus katsoa asiakastietoja palvelussa. Esimerkiksi isännöitsijä on käyttäjä ja hänen isännöimänsä taloyhtiö puolestaan asiakas.

Käyttäjätietoja ja asiakkuuksia hallinnoidaan sähköisten palveluiden aloitussivuilla Käyttäjätilin hallinta -näkymässä. Asiakas- sopimus ja laskutustietoja voi päivittää ja tarkastella Sähkis-palvelun puolella.

Miten Sähkis toimii, jos käyttäjätunnukseeni on liitetty sekä kuluttaja-, että yritysasiakkuuksia?

Voit vaihtaa näkymää yritys- ja kuluttajatilien välillä Sähkis-palvelun oikeasta yläkulmasta, nimesi alta avautuvasta valikosta.

Miten saan Sähkis-sovelluksen matkapuhelimeeni?

Sähkiksestä ei ole erillistä mobiilisovellusta. Voit kuitenkin ladata Sähkis-palvelusta kuvakkeen mobiililaitteesi aloitusnäytölle, kun olet ensin kirjautunut palveluun selaimessa. Jatkossa pääset sähköisten palveluiden aloitussivulle suoraa kuvakkeesta.

Sähkis-palvelu: energiankulutus

Mistä Sähkiksen kulutustiedot tulevat?

Palvelusta näet kulutustiedot, joka on saatu käyttöpaikalla olevalta etäluettavalta mittarilta. Mitattu kulutus kuvaa energian käyttöäsi parhaimmillaan tunnin tarkkuudella, normaalisti parin vuorokauden viiveellä.

Miten voin vertailla kulutustani edellisiin vuosiin?

Vertaa-painike tulee näkyviin Kulutus-sivulla, kun valitset suodattimesta jonkin muun ajanjakson kuin ’viimeiset 5 vuotta’ ja painat päivitä-nappia. Kaukolämmön osalta voit valita vertailtavaksi mitatun kulutuksen tai normeeratun (lämpötilakorjatun) kulutuksen, muissa tuotteissa vain mitatun kulutuksen. Voit vertailla joko yhden kahden tai kolmen vuoden takaiseen kulutusdataan.

Mitä kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa Sähkiksessä?

Kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa lämpötilakorjattua kulutusta. Mitattu kulutus normeerataan, jotta pystytään vertailemaan lämpötilaltaan erilaisia ajanjaksoja lämmityksen osalta paremmin. Laskennassa käytetään kohteen mitattua kulutustietoa, kiinteistön tietoja sekä lämmitystarvelukuja.

Lämmitystarveluvun laskee Ilmatieteen laitos. Sen avulla voidaan vertailla rakennusten energiankäyttöä eri ajanjaksoina tai eri paikkakunnilla. Käytämme vertailukauden lämmitystarvelukuina vuosien 1981-2010 keskiarvoja.

Saanko tilattua kulutusraportit automaattisesti sähköpostiini?

Kyllä saat. Automaattinen kuukausiraportti löytyy Omasta profiilista Ilmoitukset-sivulta, jonne pääset oikean yläkulman alasvetovalikosta. Klikkaa vain haluamasi tuotteen kuukausiraportit päälle, niin saat raportin automaattisesti sähköpostiisi aina kuun alkupäivinä.

Miksi samalle tunnille näkyy Sähkiksessä sekä sähkönkulutusta että sähköntuotantoa?

Sähkiksessä näytämme kulutustiedot tällä hetkellä tunnin tarkkuudella. Mittarilta tiedot on kuitenkin mahdollista saada 15 minuutin tarkkuudella eli tunnin sisällä voi olla esimerkiksi 15 min, jolloin pientuotantoasi on ollut kulutusta enemmän ja 45 min kulutusta on ollut enemmän kuin tuotantoa. Tällöin samalle tunnille näytetään sekä kulutusta että tuotantoa.

Mistä keskilämpötila saadaan?

Keskilämpötila kuvaa ulkolämpötilan keskiarvoa valitulla ajanjaksolla. Lämpötila saadaan Ilmatieteenlaitokselta. Tampereella mittauspisteenä on Härmälän mittausasema. Muilla paikkakunnilla mittauspisteeksi valitaan käyttöpaikan postinumeron mukaan lähin mittausasema.

Miksi Sähkiksessä käyttöpaikalta puuttuu kulutustietoja?

Etäluettavat mittarit luetaan päivittäin. Aina lukeminen ei kuitenkaan onnistu, ja päivän kulutustiedot saattavat jäädä joko kokonaan tai osittain saamatta. Kulutustiedot päivittyvät kuitenkin heti, kun etäyhteys saadaan toimimaan.

Miten näen yrityksen tietojen lisäksi myös kotini kulutustiedot?

Voi vaihtaa yritys- ja kuluttajatilin välillä klikkaamalla oikeasta yläkulmasta nimesi kohdalta alasvetovalikon auki ja valitsemalla oikean tilin.

Miksi Sähkis-palvelun ja laskun kulutustiedot eivät täsmää?

Tuntisarjojen esitystä varten joudutaan tekemään jonkin verran pyöristystä Sähkis-palvelussa verrattuna laskutuksen tietoihin. Laskutettava energia on täsmällisemmin esitetty ja oikein.

Sähkis-palvelu: laskutustiedot

Miten voin Sähkiksessä muuttaa laskun eräpäivää?

Laskun eräpäivän muuttaminen onnistuu Laskutus-sivulla eräpäivän edessä olevasta sinisestä kalenterikuvakkeesta. Eräpäivää pystyy muuttamaan, jos eräpäivä on tulevaisuudessa eikä sitä ole vielä muutettu aikaisemmin. Jos kuvake on harmaana, ei eräpäivää pysty muuttamaan.

Miten saan muutettua laskutusrytmiäni palvelussa?

Saat muutettua sitä Sähkis-palvelun sopimustiedoissa, jonne pääset Yhteenveto-sivun asiakastiedoista. Sinistä Päivitä-painiketta klikkaamalla voit valita alasvetovalikosta haluamasi laskutusrytmin. Muistathan vielä tallentaa valinnan levykkeen kuvasta.

Miten voin ilmoittaa laskutustietojen muuttumisesta?

Laskutustietojen muutoksen voit ilmoittaa joko Sähkis-palvelun alaosan Asiakaspalvelu-osion kautta lähettämällä meille viestin tai nettisivujemme yhteydenottolomakkeella valitsemalla aiheeksi Laskutus.

Voinko ilmoittaa osoitteenmuutoksen Sähkiksen kautta?

Voit päivittää postiosoitteesi Sähkis-palvelun Asiakastiedoissa, jonne pääset Koti-sivulta nimen perässä olevasta kolmesta pisteestä. Tietojen päivittäminen onnistuu yläreunan Päivitä-painiketta klikkaamalla.

Postiosoitteeseen lähetämme kaikki paperisena toimitettavat tiedotteet ja muun postin, kuten sopimusvahvistuksen. Asiakastiedoissasi voi olla vain yksi postiosoite ja lähetämme siihen myös laskut, jos et ole ilmoittanut erillistä laskutusosoitetta tai tehnyt esimerkiksi e-laskusopimusta. Ilmoitamme postiosoitteen muutoksesta myös verkkoyhtiölle ja sähkön valtakunnalliseen tietojärjestelmä Datahubiin, jos olet sähkön myynin asiakkaamme.

Näenkö palvelusta sopimustietoni?

Löydät sopimuksesi tiedot Sähkiksestä Asiakastietojen takaa. Pääset sinne joko Koti-sivulta nimen perässä olevasta kolmesta pisteestä tai Yhteenveto-sivun Asiakastiedoista. Valitse siellä vasemmalta ylhäältä kohta ’Sopimus’.

 

Mistä näen, kuinka paljon laskua on kertynyt kuluvalta kuukaudelta?

Sähkiksen Laskutus-sivulla näet keskeneräiset laskut valitsemalla suodattimesta tilaksi Kesken. Huomioithan, että keskeneräisen laskun summassa on huomioitu ne kulutustiedot, jotka meillä on tiedossa päivitysajanhetkellä eli summa ei päivity reaaliajassa. Saat kuitenkin suuntaa antavan näkymän siihen, mitä suuruusluokkaa seuraava lasku on.

Sähkis-palvelu: keskeytysviestintä

Miten saan tiedon energian keskeytyksestä?

Lähetämme kaukolämmön ja jäähdytyksen keskeytysilmoitukset Sähkis-palvelun käyttöönottaneille asiakkaillemme automaattisesti käyttäjätunnuksena toimivaan sähköpostiosoitteeseen. Palvelun kautta voit lisätä ilmoituksille myös muita vastaanottajia käyttöpaikkakohtaisesti – tämä onnistuu asiakastietojen kautta.

Lisäksi voit tilata kaukolämmön keskeytystiedotteet myös tekstiviestillä ottamalla käyttöön LämpöSTOP-palvelun.

Huom! Automaattinen keskeytysviestintä ei koske kaasun asiakkaita. Kaasun asiakkaille ilmoitamme mahdollisista keskeytyksistä erikseen.

Miten tiedotan muita tulevasta keskeytyksestä?

Sähkiksen Vikapalvelu-sivulla voit välittää keskeytystiedotteen eteenpäin klikkaamalla kyseisen keskeytysrivin perässä olevasta Ilmoita-painikkeesta. Kirjoita haluamasi sähköpostiosoite Muut vastaanottajat -kenttään ja paina Lähetä.