Monipuolista yhteistyötä
– kiitos aktiivisen taloyhtiöväen!  

Yhteistyö taloyhtiöasiakkaidemme kanssa oli taas viime vuonna monipuolista ja antoisaa. Meillä oli paljon hedelmällisiä keskusteluita ja pohdimme myös hinnoittelua yhdessä. Tarjosimme asiakkaillemme asiantuntemustamme energiainfoissa ja kaukolämpökatselmuksissa.  

Tavoitteenamme on auttaa taloyhtiöitä säästämään lämmityskuluissa sekä lisätä ymmärrystä kaukolämmöstä ja sen oheispalveluista. Mitä tehtiinkään isännöitsijöiden ja hallituslaisten kanssa viime vuonna ja mitä on luvassa vuoden 2025 mittaan?  

Energiainfot: Tietoa ja vuorovaikutusta  

Energiainfot ovat olleet tärkeä vuorovaikutuksen kanava taloyhtiöasiakkaidemme kanssa jo useamman vuoden ajan. Aihepiirit ja asiakkaiden tieto- sekä keskustelutoiveet vaihtelevat Suomen ja maailmantilanteen mukaan.  

Ensimmäisissä energiainfoissa energiakriisin alettua tiedonjano oli valtava.  
– Loimme energialohdutusta. Ihmiset rauhoittuivat, kun saivat meiltä faktatietoa sähkömarkkinasta ja ymmärrystä siitä, että kaukolämpö ja sähkö eivät ole ollenkaan sama asia. Kaukolämpöhän ei kuluta sähköä juuri lainkaan, joten sen hinta ei noussut energiakriisissä kuten sähkön hinta, kertoo asiakkuuspäällikkö, energiainfoja järjestävä Minna Tuovinen Tampereen Energialta.  

Viime vuonna Tuovinen tiimeineen järjesti kuusi energiainfoa, joissa käsiteltiin muun muassa kaukolämmön toimintaperiaatteita, energiansäästömahdollisuuksia ja lämmitystapavertailuja.  

– Infoissa asiakkaillemme tarjotaan tutkittua tietoa sekä autetaan heitä tekemään harkittuja päätöksiä lämmityksen suhteen faktatietojen pohjalta. Autamme välttämään sudenkuopat energiaremonteissa.  

Tämän vuoden energiainfot tuovat mukanaan uusia puhujia ja mukana on tietoa tuotteista ja palveluistamme, siitä miten niiden avulla on mahdollista tehdä säästöjä kaukolämmön kulutuksessa.  

– Kerromme myös muun muassa investoinneistamme vihreään siirtymään sekä siitä, miten ne jatkossa tukevat kaukolämmön hintavakautta. Lisäksi jaamme käytännön vinkkejä taloyhtiön energiaympäristön hallinnasta ja johtamisesta, ja miten sen avulla voi tehdä useista puroista merkittävää säästöä. 

Tampereen Energialla on tulollaan myös isompi tapahtuma, Taloyhtiöseminaari, jonka kokoavana aiheena on asumisen tulevaisuus. Seminaari järjestetään Nokia Areenassa ja se on ensimmäinen laatuaan. Päivämäärän voi laittaa jo talteen, 8.5., kutsu tulee lähempänä ajankohtaa. 

Kaukolämpökatselmukset: Maksutonta asiantuntija-apua  

Tampereen Energia on tarjonnut asiakkailleen ilmaisia kaukolämpökatselmuksia jo kolmen vuoden ajan. Suosituissa katselmuksissa asiantuntijamme, asiakkuuspäällikkö Kristian Ruohomäki tarkastelee yhdessä taloyhtiön hallituksen edustajan ja/tai isännöitsijän kanssa taloyhtiön lämmönjakohuoneen kuntoa, tutkii ja analysoi kulutusdataa ja tarjoaa suosituksia lämmityksen tehokkuuden parantamiseksi.  

– Viime vuonna toteutin noin 150 katselmusta, ja asiakkaat ovat olleet palveluun erittäin tyytyväisiä. He kokevat saavansa katselmuksesta paljon lisää ymmärrystä kaukolämmöstä ja lämmitysjärjestelmistään.  

Moni kertoo katselmuksen auttaneen heitä tunnistamaan mahdollisia ongelmia lämmitysjärjestelmissään, joten katselmuksesta voi olla hyvinkin konkreettista ja rahanarvoista hyötyä.  

– Esimerkiksi eräässä tapauksessa havaittiin, että korkea paluulämpötila aiheutti taloyhtiölle tarpeettoman suuren tehomaksun. Ongelman korjaamisen jälkeen taloyhtiö säästi merkittävän summan vuosittaisissa kuluissaan.  

Katselmuksia voi varata edelleen, ja suosittelemme niitä erityisesti taloyhtiöille, joiden lämmönjakokeskus on iäkäs tai joissa on havaittu kulutuspoikkeamia.

Ota yhteyttä Kristianiin, mikäli haluat varata kiinteistöösi kaukolämpökatselmuksen:
Kristian Ruohomäki, Kaukolämmön asiakkuuspäällikkö, taloyhtiöt ja isännöitsijät, kristian.ruohomaki@tampereenenergia.fi, puh. 040 198 3884 

Hinnoitteluprojekti: Asiakkaat mukaan kehitystyöhön 

Kaukolämmön hinnoittelu on aihe, joka kiinnostaa kaikkia taloyhtiöasiakkaitamme. Viime vuonna toteutimme hinnoitteluprojektin, jonka lähtökohtana oli selvittää, kuinka hinnoitteluamme voitaisiin kehittää. Projektissa asiakkaita kutsuttiin osallistumaan workshop-tilaisuuksiin ja kertomaan, mitä he pitävät hinnoittelussa oleellisena.  

– Me haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin ja heitä kuunnellen. Hinnoitteluprojekti toteutettiin nimenomaan tästä syystä. Meillä voi olla oletuksia siitä, millaista palvelua asiakkaat haluavat ja mikä heille on tärkeää. Oletukset voivat olla paikkansa pitäviä, tai sitten eivät. Niinpä päätimme kysyä asiakkailtamme asiasta suoraan, toteaa tuotepäällikkö Nina Mört-Happonen Tampereen Energialta.   

Workshop-tilaisuuksissa oli mukana taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajia ja jäseniä eri kokoisista ja ikäisistä taloyhtiöistä. Taloyhtiöiden väki oli erittäin aktiivista ja tilaisuuksissa käytiin hyvää ja hedelmällistä keskustelua.  

– Hypoteesina meillä Tampereen Energialla oli, että taloyhtiöillä haluna olisi kiinteä tai kiinteäpainotteisempi hinta, mutta tilaisuuksissa kävikin selkeästi ilmi, että kaivataan hinnoittelua, joka elää. Sen sijaan, että kustannukset esimerkiksi säästä riippumatta olisivat ennustettavissa tarkasti, on siis tärkeämpää, että omalla kulutuksella pystyy vaikuttamaan kustannuksiin.   

Näin ollen ei ole tarvetta lähteä muuttamaan nykyhinnoittelua, koska työpajojen tulokset tukivat nykyistä hinnoittelumalliamme, jossa sää- ja kulutusvaihtelut ovat luettavissa.  

– Tästä asiakkaiden kanssa yhdessä toteutetusta projektista kumpusi myös jatkomietteitä siitä, millaisia uusia lisäpalveluita me voisimme asiakkaidemme avuksi kehittää tai miten jalostaa jo olemassa olevia, kuten SmartNRG Lämmönohjaus-palvelua.  

•••••••••••••••••••••

Vuosi 2024 oli aktiivinen yhteistyön vuosi taloyhtiöasiakkaidemme kanssa, ja sama linja jatkuu tänä vuonna. Haluamme tarjota asiakkaillemme lisäarvoa ja auttaa tekemään hyviä päätöksiä lämmityksen suhteen, jotta se toimii hyvin ja kustannustehokkaasti.

Kiitos yhteistyöstä ja tavataan tapahtumissa sekä katselmuksissa tänäkin vuonna!