Olemme koonneet avuksesi vastauksia kysymyksiin, joita meiltä kysytään eniten. Niistä voit löytää valmiin vastauksen nopeasti omaankin kysymykseesi. Voit ottaa yhteyttä myös yhteydenottolomakkeella. Vastaamme sinulle henkilökohtaisesti mahdollisimman pian.

Lämpö: sopimukset ja laskutus

Ostin kiinteistön, joka lämmitetään kaukolämmöllä. Kuinka toimin sopimuksen osalta?

Jos olet ostanut kiinteistön ja kaukolämpöliittymän siirtymisestä kaupan yhteydessä on sovittu kiinteistön luovutuskirjassa , voit ilmoittaa meille liittymän siirrosta lomakkeella Kaukolämmön, -jäähdytyksen tai kaasuliittymän siirto kiinteistökauppojen yhteydessä.

Liittymän siirtoa varten tarvitsemme kopion asiakirjasta (esim. kauppakirja), jolla kiinteistön omistusoikeus on siirtynyt sinulle. Lisää kopio lomakkeelle liitetiedostoksi. Halutessasi voit peittää kauppakirjasta esim. kauppasumman, sillä meitä kiinnostaa liittymän siirron osalta vain uuden ja vanhan omistajan tiedot sekä maininta kaukolämpöliittymästä ja allekirjoitukset. Liittymä on kiinteistön irtainta omaisuutta, jonka vuoksi siirtoon tarvitaan virallinen dokumentti. Jos kauppakirjassa ei ole mainintaa kaukolämpöliittymästä, voit toimittaa meille myös erillisen luovutuskirjan.

Olen vuokralaisena kiinteistössä, jossa on kaukolämpö. Voitteko lähettää lämpölaskut jatkossa minun osoitteeseeni?
Totta kai! Täyttäkää vuokranantajan kanssa nettisivuiltamme löytyvä Laskutusasiakkaan vaihto-lomake. Tällöin liittymissopimus jää kiinteistön omistajan nimiin ja vain laskutus siirretään vuokralaiselle.
Olen myymässä kiinteistön, jossa on kaukolämpö. Mitä lämpöliittymän osalta tulee huomioida?
Kauppakirjassa tulee olla maininta kaukolämpöliittymästä samaan tapaan kuin esim. sähköliittymästäkin, jos se on tarkoitus siirtää kiinteistön mukana uudelle omistajalle. Jos kyseinen maininta puuttuu, tarvitsemme liittymän siirtämiseksi uudelle omistajalle erillisen Lämpösopimuksen siirto-lomakkeen allekirjoitettuna sinun eli myyjän toimesta.

Haluan irtisanoa kiinteistön kaukolämpöliittymän. Kuinka toimin?

Lähetä meille vapaamuotoinen irtisanomisilmoitus lomakkeella Yhteydenotto: lämpö- ja jäähdytystuotteet/-palvelut. Huomioithan, että irtisanomisilmoitus pitää tulla nimenomaan sopimuskumppanilta tai sopimuskumppanin valtuuttamalta taholta (valtakirja mukaan). Lämpöliittymän irtisanomisaika on yrityksillä kuusi kuukautta ja kuluttajilla yksi kuukausi.

Kaukolämmön laskutusosoitteeni on vaihtunut, mihin ilmoitan asiasta?

Voit ilmoittaa osoitteenmuutoksesta asiakaspalveluumme joko sähköpostitse lampopalvelu@tampereenenergia.fi tai soittamalla puh. 020 630 3003 (arkisin klo 8-20, la klo 9-16).

Miten voin yritysasiakkaana ilmoittaa laskutustietojeni muutoksesta?

Uudet laskutustiedot voit ilmoittaa sähköisellä yhteydenottolomakkeella, jonka löydät vaikkapa Asiakaspalvelu-sivun alaosasta aiheella ’Laskutus’

Miten voin ilmoittaa yrityksen verkkolaskutustiedot?

Jos yritykselläsi on mahdollisuus vastaanottaa verkkolaskuja, voit ilmoittaa verkkolaskutustiedot meille yhteydenottolomakkeella. Valitse yhteydenottosi aiheeksi Laskutus ja anna tarvittavat tiedot tai liitä verkkolaskutustiedot yhteydenottolomakkeen liitetiedostona.

Lämpö: energiankulutus

Miten voin seurata lämmön kulutustani? Entä lämpötilakorjattuna?

Voit seurata kulutustasi jopa tunnin tarkkuudella rekisteröitymällä maksuttomaan Sähkis-palveluun. Palvelusta löydät myös sopimuksesi ja laskusi. Lämmön osalta Sähkis-palvelusta löydät sekä mitatun että lämpötilakorjatun eli normeeratun lämmön kulutuksen.

Palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen ja vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksilla. Rekisteröitymisen jälkeen pääset kirjautumaan Sähkikseen rekisteröitymisen yhteydessä luomillasi tunnuksilla.

Mitä tarkoittaa lämpötilakorjattu/normeerattu lämmön kulutus?
Mitattu kulutus normeerataan, jotta pystytään vertailemaan lämpötilaltaan erilaisia ajanjaksoja lämmityksen osalta paremmin. Laskennassa käytetään kohteen mitattua kulutustietoa, kiinteistön tietoja sekä lämmitystarvelukuja. Lämmitystarveluvun laskee Ilmatieteen laitos. Sen avulla voidaan vertailla rakennusten energiankäyttöä eri ajanjaksoina tai eri paikkakunnilla. Kulutuksen normituksesta voit lukea lisää Motivan sivuilta
Mitä lämpöindeksi tarkoittaa?
Lämpöindeksi kertoo, kuinka rakennus kuluttaa lämmitysenergiaa suhteessa sen kokoon. Lisäksi lämpöindeksi on arvo, jota voi vertailla myös muihin rakennuksiin, sillä rakennuksen koko huomioidaan lämpöindeksin laskennassa.

Lämpöä on kulunut enemmän kuin aiemmin, vaikka kulutustottumukset eivät ole muuttuneet. Mistä voisi tarkistaa?
Pääset itse tarkistamaan kulutustietosi ja vertaamaan niitä edeltäviin vuosiin Sähkis-palvelussamme. Vertaa-toiminto tulee näkyviin, kun valitset Kulutus-sivulla ajanjaksoksi jotain muuta kuin ”viimeiset 5 vuotta”. Jos sinulla kuitenkin jäi vielä kysyttävää, niin ota meihin yhteyttä joko sähköpostitse lampopalaute@tampereenenergia.fi tai soittamalla 020 630 3006 (arkisin klo 8-16) , niin tarkistetaan tilanne!
Lämmön kulutukseni on muuttunut ilmalämpöpumpun myötä. Voiko tehomaksun suuruutta tarkistaa?
Tehomaksu määräytyy kohteen laskutusvesivirran mukaan, joka tarkistetaan Tampereen Energian toimesta automaattisesti vuosittain. Tarkastuksesta lähetetään postitse kirje myös asiakkaalle, ja siinä kerrotaan uusi laskutusvesivirta sekä uusi tehomaksu. Tarkastus perustuu edeltävän lämmityskauden kulutuksiin. Jos kiinteistön lämmitysratkaisuihin on tehty merkittäviä muutoksia edeltävän lämmityskauden jälkeen, ole yhteydessä, niin tarkastellaan tilannetta uudestaan. Laskutusvesivirtoja ei tarkisteta kesken vuotta erikseen asiakkaan pyynnöstä.
Jos hankin alkuperätaattua lämpöä, nostaako se automaattisesti energialuokkaani esim. C:stä A:han ?

Alkuperätaatun kaukolämmön hankkiminen ei pelkästään riitä energialuokan parantamiseen.  Uudiskohteissa energialuokkaa saadaan parannettua A-energialuokan tuoteperheellämme. Taloyhtiöissä suosittelemme tekemään energiakatselmuksen, jossa saatte avuksenne lämmityksen asiantuntijamme.

Lämpö: liittymä

Olen vaihtamassa kiinteistöni lämmitysmuotoa ja haluaisin tarjouksen kaukolämmöstä. Miten toimin?
Lähetä meille sähköpostilla osoite sekä lämmitettävä pinta-ala osoitteeseen lampopalaute@tampereenenergia.fi, niin saamme tarjouksen laskettua. Olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä lisätietojen osalta.
Saanko kiinteistööni kaukolämmön? Onko alueella kaukolämpöverkkoa?

Lämpöverkostomme on jo 600 km pitkä Tampereella ja lähitaajamissa. Lue lisää kaukolämpöön liittymisestä täältä ja ole yhteydessä! Tarkistamme kiinteistösi tilanteen ja olemme sinuun yhteydessä.

Kuinka kauan liittymän tilauksesta menee, että kiinteistö liitetään kaukolämpöverkkoon?
Minimiaika tilauksesta liitokseen on 3 kuukautta. Meihin kannattaa olla yhteydessä mieluummin liian ajoissa kuin liian myöhään.

Voiko kaukolämpöverkkoon liittyä talvella?
Kyllä voi, liitämme uusia kohteita verkkoomme ympäri vuoden.

Voinko valita kaukolämpöurakoitsijan itse?

Lämpö: tuotanto

Millä energialähteillä kaukolämpö tuotetaan?

Kaukolämmön tuotantomuodot vaihtelevat hieman enemmän eri energialähteiden kesken. Olemme siirtymässä yhä enemmän kohti uusiutuvaa energialähteitä. Tällä hetkellä lähes puolet lämmöstä tuotetaan puuaineksella ja noin puolet pääasiassa turpeella ja maakaasulla.

Lisätietoja tuotetun lämmön alkuperästä. 

Mikä on kaukolämmön päästökerroin?
Kaukolämmön päästökerroin vaihtelee vuosittain riippuen käytettävien energialähteiden päästöistä. Tuoreimman päästökertoimen löydät täältä.

Saanko ostettua uusiutuvaa kaukolämpöä?
Kyllä! Lähilämpö hiilineutraali tuotetaan 100 % uusiutuvilla energialähteillä, joita ovat muun muassa pirkanmaalaisista metsistä saadut hakkuutähteet sekä alueen yrityksissä syntyvä hukkalämpö. Polttoaineiden uusiutuvuus varmennetaan Energiaviraston alkuperätakuilla. Lämpö tuotetaan paikallisesti Tampereen alueella, ja sitä käyttävät yritykset ja taloyhtiöt ympäri maakuntaa. 

Lue lisää. 

Lämpö: rakentaminen

Mistä voin tarkistaa kaukolämpöputken syvyyden, jotta voin tehdä kaivuutöitä?
Kaukolämpötyömaan jäljiltä on jäänyt korjattavaa piha-alueelle. Mihin otan yhteyttä?
Voit ottaa meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella, niin ohjaamme viestisi oikealle urakoitsijalle.
Ojassa on vihreää vettä / vesihöyrypatsas. Pitääkö asiaan reagoida jotenkin?
Kyseessä on vuoto kaukolämpöverkossa. Ota yhteyttä vikapalveluumme puh. 0800 90171 (päivystys ympäri vuorokauden).

Suunnittelen maalämmön rinnalle kaukolämpöä, pitääkö kytkentäkaavio silti hyväksyttää Tampereen Energialla?
Kyllä pitää. Kytkentäkaavion voi toimittaa meille sähköpostilla osoitteeseen lampopalaute@tampereenenergia.fi.

Lämpö: laitteisto

Kenen ylläpitovastuulla lämpölaitteiston osat ovat?

Laitteiston mittakeskus (sulut, energiamittari ja lianerotin) ovat lämpöyhtiön ylläpitovastuulla. Muista laitteista vastaa kiinteistön haltija/omistaja.

Toimiiko lämmönvaihdin oikein, koska se pitää vaihtaa?

Laitteisto on kunnossa, kun kaukolämmön paluuveden lämpötila on alle 65 °C, eikä laitteistossa ole näkyviä vuotoja. Siirtimen mahdollinen sisäinen vuoto voidaan havaita mm. vuototestillä. Laitteiston tekninen käyttöikä on n. 20-25 vuotta. Arvio mahdollisesta laitteiden vaihtotarpeesta kannattaa pyytää lämpöammattilaiselta.

Voinko ostaa kaukolämpölaitteiston (lämmönvaihdin jne.) Tampereen Energialta?
Kyllä voit. Lähilämpö Lokoisa on palvelumme pirkanmaalaisille taloyhtiöille ja yritysasiakkaille, joilla kaukolämmön lämmönjakokeskuksen uusiminen on ajankohtaista. Puramme vanhan laitteiston ja asennamme tilalle uuden älykkään lämmönjakokeskuksen saman päivän aikana sekä otamme laitteiston etähallintaan. Toteutamme kaikki tarvittavat huollot ja korjaustoimenpiteet laitteiston elinkaaren aikana. Voit tutustua palveluun Lokoisa-palvelun sivuilta.

Epäilen, että kaukolämpölaitteistossani on vikaa. Miten edetä asian kanssa?
Kaukolämmön asiantuntijamme auttavat ongelman selvityksessä mielellään. Laita meille viesti osoitteeseen lampopalaute@tampereenenergia.fi 
Kaukolämmitetty asuntoni on viileä, mitä tehdä?
Tarkista ensin nettisivujemme vikakartalta, ettei alueella ole lämmönkeskeytystä. Jos keskeytystä ei ole näkyvissä, ole yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään/huoltoliikkeeseen tai tekniseen asiakaspalveluumme puh. 020 630 3006 (arkisin klo 8-16). Jos lämmintä vettäkään ei tule, voit soittaa suoraan vikapalveluumme puh. 0800 90171 (päivystys ympäri vuorokauden).

Olen LVI-suunnittelija ja haluaisin tietää mikä on kaukolämmön käytettävissä oleva paine-ero.
Kaukolämmön käytettävissä oleva paine-ero löytyy Materiaalipankissa olevasta kartasta.
Onko huonetermostaattien asetuksilla merkitystä kulutukseen? Pitääkö ne olla kiinni kesällä ja aukaista lämmityskauden alettua? Kuinka paljon asukas siis voi omilla säädöillä säästää?
Termostaatteihin ei tarvitse koskea vuoden aikana, mikäli lämmitysjärjestelmä on oikein säädetty ja termostaatit toimivat. Termostaateilla voi kuitenkin säätää huonelämpötilaa muutaman asteen ylös- tai alaspäin. Yhden asteen vähennys huonelämpötilassa säästää noin 5% lämmityskuluissa. Useimmille sopiva oleskelutilojen huonelämpötila on hieman yli 21 astetta, joka on terveellinen ja energiataloudellinen lämpötila.

Älykäs kaukolämpö -palvelullamme voit säätää kaikkien huoneistojen lämpötilaa tehokkaasti ja kiinteistön todellisten olosuhteiden mukaan. Lue lisää.

Sähkis-palvelu: kirjautuminen ja rekisteröityminen

Kenelle Sähkis-palvelu on tarkoitettu?

Sähkis on Tampereen Energian asiakkaille suunniteltu palvelu kulutuksen seurantaan ja muuhun sähköiseen asiointiin. Pääset kirjautumaan Sähkis-palveluun sivun yläosan painikkeesta. Samalta sivulta pääset myös Tampereen Energia Sähköverkon Sähkis-palveluun.

Miten pääsen kirjautumaan sisään Tampereen Energian sähköisiin palveluihin?

Pääset kirjautumaan sähköisiin palveluihimme sivun yläosan painikkeesta.

Voit kirjautua palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tai käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Jos olet uusi käyttäjä, rekisteröidy ensin pankkitunnuksillasi. Rekisteröitymisen jälkeen saat sähköpostiisi koodin rekisteröitymisen vahvistamiseksi. Vahvistamisen jälkeen pääset kirjautumaan palveluun. Sähköpostiasetuksista johtuen viesti voi joskus ohjautua roskapostiin.

Olen unohtanut Sähkis-salasanani, miten pääsen kirjautumaan?

Pääset kirjautumaan palveluun myös pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella. Kirjautumisen jälkeen voit vaihtaa salasanan Käyttäjätilin asetuksissa.

Voit myös tilata uuden salasanan kirjautumissivulla olevasta Unohtuiko salasana? -linkistä. Saat sähköpostiisi vahvistuskoodin, jonka avulla voit vaihtaa salasanasi. Sähköpostiasetuksista johtuen viesti voi joskus ohjautua roskapostiin.

Sisäänkirjautumisen jälkeen Sähkis-palvelu antaa virheilmoituksen, ettei minulla ole oikeutta nähdä sivua. Mistä on kyse?

Ostatko sähkösi kenties jostain toisesta sähköyhtiöstä eli et ole Tampereen Energian asiakas? Tampereen Energia Sähköverkon siirtoasiakkaille on oma Sähkis-palvelu, johon pääset täältä.

Sisäänkirjautuminen Sähkikseen ei onnistu, mutta rekisteröityminen kertoo, että minulla on jo käyttäjätunnus. Miten toimia?

Olet todennäköisesti rekisteröitynyt sähköisten palvelujemme käyttäjäksi aiemmin eri sähköpostiosoitteella. Jos et saa sähköpostiisi myöskään salasanan vaihtolinkkiä kirjautumissivun ”Unohtuiko salasanasi?”-painikkeesta etkä pääse enää vanhaan sähköpostiosoitteeseesi käsiksi, ota meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella. Kerrothan viestissäsi vanhan sähköpostiosoitteesi, jos vain muistat sen.

Miten saan lisättyä Sähkis-palveluun uuden asiakkuuden, kuten isännöimäni taloyhtiön?

Voit lisätä käyttäjätilillesi edustamasi yrityksen tai taloyhtiön tiedot käyttäjätilin asetuksissa. Valitse käyttäjätilin asiakkuudet ja Lisää asiakkuus. Asiakkuuden lisäämiseksi tarvitset yrityksen asiakasnumeron ja sopimustunnuksen. Löydät molemmat tiedot laskulta.

Voit myös poistaa käyttäjätiliisi liitettyjä asiakkuuksia Poista asiakas -toiminnolla.

Olen toisen henkilön edunvalvoja tai valtuutettu. Miten näen edustamani henkilön energiatiedot Sähkiksestä?

Henkilöasiakkuudet lisätään käyttäjätilillesi asiakaspalvelussamme. Lähetä pyyntö sähköpostilla yhteydenottolomakkeella. Lisää viestin liitteeksi valtakirja tai edunvalvontatodistus. Asiakaspalvelu käsittelee pyynnöt muutamassa arkipäivässä, minkä jälkeen asiakkuus tulee näkyviin käyttäjätilillesi.

Mitä eroa on asiakas- ja käyttäjätiedoilla Sähkiksessä?

Asiakkaalla tarkoitetaan henkilöä tai yritystä, jolla on sopimussuhde Tampereen Energian kanssa. Asiakkaalla on oma asiakasnumero.

Palvelun käyttäjä on henkilö, joka käyttää Sähkis-palvelua ja jolla on oikeus katsoa asiakastietoja palvelussa. Esimerkiksi isännöitsijä on käyttäjä ja hänen isännöimänsä taloyhtiö puolestaan asiakas.

Käyttäjätietoja ja asiakkuuksia hallinnoidaan sähköisten palveluiden aloitussivuilla Käyttäjätilin hallinta -näkymässä. Asiakas- sopimus ja laskutustietoja voi päivittää ja tarkastella Sähkis-palvelun puolella.

Miten Sähkis toimii, jos käyttäjätunnukseeni on liitetty sekä kuluttaja-, että yritysasiakkuuksia?

Voit vaihtaa näkymää yritys- ja kuluttajatilien välillä Sähkis-palvelun oikeasta yläkulmasta, nimesi alta avautuvasta valikosta.

Miten saan Sähkis-sovelluksen matkapuhelimeeni?

Sähkiksestä ei ole erillistä mobiilisovellusta. Voit kuitenkin ladata Sähkis-palvelusta kuvakkeen mobiililaitteesi aloitusnäytölle, kun olet ensin kirjautunut palveluun selaimessa. Jatkossa pääset sähköisten palveluiden aloitussivulle suoraa kuvakkeesta.

Mikä on PWA Sähkikseen liittyen?

PWA on Googlen kehittämä webapplikaatio, joka tuo käyttäjälle paljon etuja normaaliin selaimella käytettävään verkkosivustoon verrattuna. PWA käyttää koko näytön tilaa ilman osoiteriviä ja sen kautta voidaan myös lähettää käyttäjälle push-ilmoituksia. Sähkiksestä näitä ilmoituksia lähetetään tässä vaiheessa kaukolämmön ja jäähdytyksen keskeytyksistä, jos käyttäjä on ilmoitukset sallinut.

PWA latautuu käyttöön nopeasti verkkoyhteydestä riippumatta. Koska kyseessä on Googlen kehittämä ratkaisu, ovat sen ominaisuudet kattavammin käytössä Androidilla kuin iOS:lla. Käytännössä tämä tarkoittaa push-ilmoitusten puuttumista iOS-laitteilla (iPhone).

Sähkis-palvelu: energiankulutus

Mistä Sähkiksen kulutustiedot tulevat?

Palvelusta näet kulutustiedot, joka on saatu käyttöpaikalla olevalta etäluettavalta mittarilta. Mitattu kulutus kuvaa energian käyttöäsi parhaimmillaan tunnin tarkkuudella, normaalisti parin vuorokauden viiveellä.

Miten voin vertailla kulutustani edellisiin vuosiin?

Vertaa-painike tulee näkyviin Kulutus-sivulla, kun valitset suodattimesta jonkin muun ajanjakson kuin ’viimeiset 5 vuotta’ ja painat päivitä-nappia. Kaukolämmön osalta voit valita vertailtavaksi mitatun kulutuksen tai normeeratun (lämpötilakorjatun) kulutuksen, muissa tuotteissa vain mitatun kulutuksen. Voit vertailla joko yhden kahden tai kolmen vuoden takaiseen kulutusdataan.

Mitä kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa Sähkiksessä?

Kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa lämpötilakorjattua kulutusta. Mitattu kulutus normeerataan, jotta pystytään vertailemaan lämpötilaltaan erilaisia ajanjaksoja lämmityksen osalta paremmin. Laskennassa käytetään kohteen mitattua kulutustietoa, kiinteistön tietoja sekä lämmitystarvelukuja.

Lämmitystarveluvun laskee Ilmatieteen laitos. Sen avulla voidaan vertailla rakennusten energiankäyttöä eri ajanjaksoina tai eri paikkakunnilla. Käytämme vertailukauden lämmitystarvelukuina vuosien 1981-2010 keskiarvoja.

Saanko tilattua kulutusraportit automaattisesti sähköpostiini?

Kyllä saat. Automaattinen kuukausiraportti löytyy Omasta profiilista Ilmoitukset-sivulta, jonne pääset oikean yläkulman alasvetovalikosta. Klikkaa vain haluamasi tuotteen kuukausiraportit päälle, niin saat raportin automaattisesti sähköpostiisi aina kuun alkupäivinä.

Miksi samalle tunnille näkyy Sähkiksessä sekä sähkönkulutusta että sähköntuotantoa?

Sähkiksessä näytämme kulutustiedot tällä hetkellä tunnin tarkkuudella. Mittarilta tiedot on kuitenkin mahdollista saada 15 minuutin tarkkuudella eli tunnin sisällä voi olla esimerkiksi 15 min, jolloin pientuotantoasi on ollut kulutusta enemmän ja 45 min kulutusta on ollut enemmän kuin tuotantoa. Tällöin samalle tunnille näytetään sekä kulutusta että tuotantoa.

Mistä keskilämpötila saadaan?

Keskilämpötila kuvaa ulkolämpötilan keskiarvoa valitulla ajanjaksolla. Lämpötila saadaan Ilmatieteenlaitokselta. Tampereella mittauspisteenä on Härmälän mittausasema. Muilla paikkakunnilla mittauspisteeksi valitaan käyttöpaikan postinumeron mukaan lähin mittausasema.

Miksi Sähkiksessä käyttöpaikalta puuttuu kulutustietoja?

Etäluettavat mittarit luetaan päivittäin. Aina lukeminen ei kuitenkaan onnistu, ja päivän kulutustiedot saattavat jäädä joko kokonaan tai osittain saamatta. Kulutustiedot päivittyvät kuitenkin heti, kun etäyhteys saadaan toimimaan.

Miten näen yrityksen tietojen lisäksi myös kotini kulutustiedot?

Voi vaihtaa yritys- ja kuluttajatilin välillä klikkaamalla oikeasta yläkulmasta nimesi kohdalta alasvetovalikon auki ja valitsemalla oikean tilin.

Miksi Sähkis-palvelun ja laskun kulutustiedot eivät täsmää?

Tuntisarjojen esitystä varten joudutaan tekemään jonkin verran pyöristystä Sähkis-palvelussa verrattuna laskutuksen tietoihin. Laskutettava energia on täsmällisemmin esitetty ja oikein.

Sähkis-palvelu: laskutustiedot

Miten voin Sähkiksessä muuttaa laskun eräpäivää?

Laskun eräpäivän muuttaminen onnistuu Laskutus-sivulla eräpäivän edessä olevasta sinisestä kalenterikuvakkeesta. Eräpäivää pystyy muuttamaan, jos eräpäivä on tulevaisuudessa eikä sitä ole vielä muutettu aikaisemmin. Jos kuvake on harmaana, ei eräpäivää pysty muuttamaan.

Miten saan muutettua laskutusrytmiäni palvelussa?

Saat muutettua sitä Sähkis-palvelun sopimustiedoissa, jonne pääset Yhteenveto-sivun asiakastiedoista. Sinistä Päivitä-painiketta klikkaamalla voit valita alasvetovalikosta haluamasi laskutusrytmin. Muistathan vielä tallentaa valinnan levykkeen kuvasta.

Miten voin ilmoittaa laskutustietojen muuttumisesta?

Laskutustietojen muutoksen voit ilmoittaa joko Sähkis-palvelun alaosan Asiakaspalvelu-osion kautta lähettämällä meille viestin tai nettisivujemme yhteydenottolomakkeella valitsemalla aiheeksi Laskutus.

Voinko ilmoittaa osoitteenmuutoksen Sähkiksen kautta?

Voit päivittää postiosoitteesi Sähkis-palvelun Asiakastiedoissa, jonne pääset Koti-sivulta nimen perässä olevasta kolmesta pisteestä. Tietojen päivittäminen onnistuu yläreunan Päivitä-painiketta klikkaamalla.

Postiosoitteeseen lähetämme kaikki paperisena toimitettavat tiedotteet ja muun postin, kuten sopimusvahvistuksen. Asiakastiedoissasi voi olla vain yksi postiosoite ja lähetämme siihen myös laskut, jos et ole ilmoittanut erillistä laskutusosoitetta tai tehnyt esimerkiksi e-laskusopimusta. Ilmoitamme postiosoitteen muutoksesta myös verkkoyhtiölle ja sähkön valtakunnalliseen tietojärjestelmä Datahubiin, jos olet sähkön myynin asiakkaamme.

Näenkö palvelusta sopimustietoni?

Löydät sopimuksesi tiedot Sähkiksestä Asiakastietojen takaa. Pääset sinne joko Koti-sivulta nimen perässä olevasta kolmesta pisteestä tai Yhteenveto-sivun Asiakastiedoista. Valitse siellä vasemmalta ylhäältä kohta ’Sopimus’.

 

Mistä näen, kuinka paljon laskua on kertynyt kuluvalta kuukaudelta?

Sähkiksen Laskutus-sivulla näet keskeneräiset laskut valitsemalla suodattimesta tilaksi Kesken. Huomioithan, että keskeneräisen laskun summassa on huomioitu ne kulutustiedot, jotka meillä on tiedossa päivitysajanhetkellä eli summa ei päivity reaaliajassa. Saat kuitenkin suuntaa antavan näkymän siihen, mitä suuruusluokkaa seuraava lasku on.

Sähkis-palvelu: keskeytysviestintä

Miten saan tiedon energian keskeytyksestä?

Lähetämme kaukolämmön ja jäähdytyksen keskeytysilmoitukset Sähkis-palvelun käyttöönottaneille asiakkaillemme automaattisesti käyttäjätunnuksena toimivaan sähköpostiosoitteeseen. Palvelun kautta voit lisätä ilmoituksille myös muita vastaanottajia käyttöpaikkakohtaisesti – tämä onnistuu asiakastietojen kautta.

Lisäksi voit tilata kaukolämmön keskeytystiedotteet myös tekstiviestillä ottamalla käyttöön LämpöSTOP-palvelun.

Huom! Automaattinen keskeytysviestintä ei koske kaasun asiakkaita. Kaasun asiakkaille ilmoitamme mahdollisista keskeytyksistä erikseen.

Miten tiedotan muita tulevasta keskeytyksestä?

Sähkiksen Vikapalvelu-sivulla voit välittää keskeytystiedotteen eteenpäin klikkaamalla kyseisen keskeytysrivin perässä olevasta Ilmoita-painikkeesta. Kirjoita haluamasi sähköpostiosoite Muut vastaanottajat -kenttään ja paina Lähetä.

Ota yhteyttä

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin etsitään yhdessä vastaus!